16. december 2008

Sales Promotion - Tilbud på Facebook

Det er næppe en kontroversiel påstand, når jeg siger, at de mennesker, som kigger i tilbudsaviser og gerne står i kø i en halv time for gratis is, også gerne finder tilbud på Facebook. Derfor kan virksomheder via særlige tilbud i Grupper, Events eller Pages updates skabe opmærksomhed om deres produkter.

Grupper er især gode til at sprede tilbud bredt til så mange som muligt og dermed til at ramme nye kunder, fx hvis ens produkt er overset og dets egenskaber er gode nok til at kunderne også efter tilbuddet forventes at foretrække produktet.

Events signalerer at tilbuddet også fører en oplevelse med sig, som fx en tøjbutik der holder åbent sent om aftenen for kunder med kundekort eller en konkurrence, hvor deltagerne kan vinde sponsorerede produkter. Målet med events er således ikke kun at lange produkter over disken, men også at skabe en brand-oplevelse.

Tilbudspromotionen via Pages sender man ud som en Page Update, der har samme funktioner som e-mail marketing. Den sendes til forbrugere som allerede er fan af ens Page, hvorfor dette middel kan være godt, hvis man vil give sine loyale kunder noget tilbage i form af et eksklusivt tilbud eller hvis man vil lancere et nyt produkt og sikre sig at virksomhedens influential buyers og evangelists prøver produktet. Det forudsætter naturligvis at virksomheden i forvejen har fået rekrutteret de rette personer fra målgruppen til Pagen.

Sales Promotions på Facebook er altså et billigt og godt middel til at distribuere relevant indhold til de rigtige forbrugere.
For Events og Pages kræver det dog at virksomheden forinden har investeret i at opbygge en relevant kundedatabase på Facebook, men Sales Promotions kan også være et led i at opbygge virksomhedens Facebook platform, hvis ens tilbud har viralt potentiale.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar