10. december 2008

Markedskommunikation på Facebook

På Facebook er hele det traditionelle kommunikationsmix i spil. Jeg vil her give en indledende beskrivelse af, hvordan virksomhederne kan bruge hver enkelt kanal i kommunikationsmixet på Facebook til at markedsføre deres produkter. Jeg tager udgangspunkt i de 6 kanaler fra Philip Kotlers figur 1.5.

Kotler skriver (2006, s. 538):

“The starting point in planning marketing communications is an audit of all the potential interactions that customers in the target market may have with the brand and the company. For example, someone interested in purchasing a new computer might talk to others, see television ads, read articles, look for information on the internet, and look at computers in a store.”

Pointen er at målgruppen går gennem mange forskellige faser og befinder sig mange forskellige steder i købsbeslutningsprocessen. Virksomheden har mulighed for at gå i daolog med og påvirke forbrugerne i hver enkelt fase – og Facebook kan bruges til at understøtte de 6 forskellige kanaler, som virksomheden kan kommunikere til markedet igennem.

Kommunikationskanalerne kan deles op i (posts kommer løbende):

Ikke-personlige kommunikationskanaler:
Events og oplevelser
Marketing Public Relations
Sales Promotion
Facebook Ads

Personlige kommunikationskanaler:
Direct Marketing
Personligt salg

Ingen kommentarer:

Send en kommentar