17. december 2008

Reklamere via Facebook Ads

Jeg har hørt marketingfolk i flere sammenhænge latterliggøre reklamerne på Facebook (og jeg har også gjort det selv). Visuelt er Facebooks gif-reklamer klodsede i forhold til flash-reklamerne på nyhedssites, og relevansmæssigt kan de slet ikke måle sig med reklamerne fra Google Adsense.

Jeg vil dog argumentere for 3 ting:

1) Platformen er faktisk ret intelligent, men intelligensen for hvordan den skal bruges er endnu ikke ret høj

2) Social Ads er banebrydende ved at forene den traditionelle banner ad med eksternt valideret indhold i form af en word of mouth lignende friend endorsement (uddybende post følger)
Her et citat fra Tim Kendall, Facebook’s Director of Monetization:
3) De reklamefolk jeg kender tilhører aldersmæssigt et segment, hvor udbuddet af Facebook reklamer er meget dårligere end for fx de 15-20-årige. Annoncørerne i det yngre segment er vant til at reklamere på sociale netværk som Arto og Meetyourmessenger og udbuddet er måske derfor større og bedre.

Følgende citat fra en 18-årig kvinde illustrerer i hvert fald et positivt forhold til reklamerne på Facebook:

Har du lagt mærke til de reklamer der er på sitet?
Ja, helt sikkert! Lige nu kører de sådan nogen kampagner med at man kan få afbleget tænder for 300 kr., og ikke kun mig selv, men mange af mine veninder har trykket på det link, fordi at det appellerer til os... og det samme med forskellige andre reklamer, fx tøjmærket Only, de havde lanceret en webshop, hvor man kunne bestille tøj – den har jeg også været inde at tjekke ud...
Hvor meget lægger du mærke til reklamerne i forhold til på andre hjemmesider?
Det kommer lidt an på om der er noget at lave inde på Facebook, hvis jeg fx ikke har fået en masse beskeder eller venneanmodninger, så sidder jeg og kigger rundt på reklamerne… jeg lægger måske mere mærke til dem end på politiken.dk, der kigger jeg overhovedet ikke på reklamerne, der er de kun en irritationsfaktor, hvor inde på Facebook lægger jeg mærke til dem og tænker selvfølgelig også over at de virkelig har sørget for at lægge nogle reklamer som også henvender sig til de målgrupper der er at finde derinde…
Præcise data
En fordel ved at reklamere på sociale netværk som Facebook er at virksomheden kan få mere præcise data end på fx nyhedssite om hvilke segmenter, der klikkede på hvilke reklamer og dermed kan banner-ads på Facebook give værdifuld feedback til evalueringen af produkter og kampagner.

Targeting
Targeting af reklamerne på Facebook giver specielle muligheder . Fx kan basketmærket And1 vælge kun at reklamere for brugere der har skrevet basketball som en interesse eller en virksomhed, som skal finde en erfaren Account Manager, kan vælge kun at annoncere for folk, som har skrevet Account Manager i deres jobtitler eller som er cand.merc.
Mange danske mænd over 25 år har lagt mærke til reklamen for antihårtabs-produktet Toppik og fået sig et billigt grin. Men selve idéen at markedsføre sådan et forfængelighedsprodukt til mænd, når de er et sted, hvor det blandt andet handler om at se godt ud på billeder, er måske ikke helt skudt ved siden af. Men navnet var selvfølgelig ikke så heldigt til det danske marked…

Reklamér for Pages og Events
Med Facebook Ads kan virksomheden målrette sine Pages og Events til de rette segmenter og dermed skabe fundamentet for en optimal spredning af disse gennem seeding til de rette forbrugere.

Facebooks andel af danskernes tid kun overgået af Google
Eftersom Facebook er den side på nettet, hvor danskerne lige nu bruger næstmest tid, burde man som markedsfører i hvert fald undersøge mulighederne for at få del i den opmærksomhed. Nogle produkter er selvfølgelig mere oplagte end andre i forhold til forbrugernes state of mind, når de er på siden. Disse produkter kunne fx være livsstilsprodukter, billetter til sociale events (koncerter, biograffilm, rejser mv.) og jobannoncer.

Negative forhold ved Facebook Ads
Lige nu forurener overvægten af "useriøse" annoncører konteksten for større, velkendte brands. Det kan betyde en negativ co-branding effekt for de kendte brands, hvilket også kan forklare hvorfor disse holder sig væk fra platformen.
Dog kan Social Ads med dens friend endorsement modvirke den negative image-overførsel fra de "useriøse" annoncører.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar