12. december 2008

Marketing Public Relations (MPR) - PR på Facebook

MPR bygger på det ældre begreb publicity, som dækker over udfordringen at sælge produkter gennem ikke-betalt promovering i redaktionelle indslag i medierne. Det var et svar på reklamernes faldende effekt på forbrugeren og erkendelsen af at forbrugeren lytter mere til medierne og andre forbrugere end virksomhedernes marketing-materiale.
Og MPR har kun fået større og større udredelsespotentiale i takt med at medie-verdenen er vokset og blevet mere kompleks med blogs, niche-fora, anmelder-sites og mange andre agenter.
Facebook er anno 2008 en af de store arenaer for Marketing PR.

Fra Facebook til forsiden af Berlingske
Der er utallige eksempler på artikler på dagbladenes nyhedssider, som er startet som en Gruppe på Facebook. En person eller en organisation har oprettet en gruppe med et budskab eller et formål, som folk derefter har tilmeldt sig og når nok har tilmeldt sig, så er det blevet et signal til medierne om at her er en god historie, som derefter er blevet broadcastet. Den brede mediedækning har i sig selv en positiv betydning, men den medfører også en stigning i søgningen på budskabet, gruppen eller afsenderen.
Udfordringen for virksomhedernes MPR-folk er at søsætte og følge op på gennemtænkte kampagner til dette medieunivers.

De konkrete værktøjer til at skabe Marketing PR er ifølge Kotler:
Publikationer, events, sponsorater, nyheder, taler, samfundsnyttige aktiviteter og en klar visuel identitet.

MPR værktøjer virksomhederne kan bruge på Facebook

Events:
som omtalt spreder events sig hurtigt via Facebook, hvilket kan medføre ekstra opmærksomhed fra broadcast-medierne, da tilslutningen er et klart signal om at der vil være læsere til artikler om eventen.

Sponsorater:
non-profit-industrien får generelt meget opmærksomhed på Facebook, hvorfor det bør tænkes ind i sponsorater, at de også kan aktiveres på Facebook.

Nyheder:
Som nævnt er Grupper højst anvendelige til at sprede et budskab, hvilket sagtens kunne være om et nyt produkt, et glemt produkt eller en interessant produktkategori. Virksomheder kan også oprette Pages til at pushe nyheder til den vigtige del af målgruppen, som selv har anmodet om at være de første til at få nyheder ved at blive fan af siden (permission marketing). Disse agenter (bloggere, first-movers, journalister mv.), som kan have forskellige grunde til at abonnere på nyhederne, vil ofte have en interesse i at være med til at sprede virksomhedens nyheder videre til deres egne målgrupper.
Måske kan disse personer nås via traditionelle Permission Marketing midler som nyhedsmails og RSS, men Pages på Facebook giver nye muligheder for at informationer i form af tekst, billeder og videoer nemt kan distribueres og samtidig kan ens Page sprede sig viralt i netværket og gennem søgning eksternt på Google og internt på Facebook.

Taler:
Online real time streamede taler (fx Obamas brug af gratistjenesten Ustream) kan fx annonceres som events via Facebook og dermed både spredes viralt og give en oplevelse af at talen faktisk sker på et bestemt tidspunkt i et bestemt rum. Den skabte opmærksomhed fra real-time eventen forhøjer søgningen på det afledte virale video produkt, som bagefter kan spredes via Youtube (eller Facebook Video som nu med HD og embedding bliver mere og mere konkurrencedygtigt).

Samfundsnyttige aktiviteter:
Ligesom med sponsorater kan virksomheden med fordel promovere og sprede deres samfundsnyttige aktiviteter på Facebook – ikke for at profitere direkte på dem, men for at sprede det gode budskab til så mange som muligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar